شکرک زدن عسل
28 اسفند 1402/
  • توسط ahmad.abdollahi410
  • 24
  • 0

شکرک زدن عسل موضوعی است که خیلی از افراد با آن روبه رو شده اند. بسیاری از افراد وقتی با عسل شکرک زده، مواجه می شوند اعتقاد دارند که این عسل، طبیعی نیست و تقلبی می باشد. متاسفانه تعداد بالایی از این افراد که بر این باورند عسل شکرک زده را دور می ریزند.

باید بدانید که این نظریه اشتباه است و شکرک زدن عسل اصلا نشانه ای از تقلبی بودن عسل نیست و این باور که عسل طبیعی به هیچ عنوان شکرک نمی زند، کاملا غلط است.

شکرک زدن عسل

زمانی که زنبور ها شهد گیاهان را جمع آوری می کنند با بزاق دهان و اضافه کردن آنزیم هایی این شهد را غلیظ تر می کنند. این آنزیم های اضافه شده سبب می شود ساکارز موجود در شهد به فروکتوز و گلوکز که حلال پذیری بیشتری در آب دارند، تبدیل شوند. این عمل سبب می شود زنبور ها غذای کم حجم تر ولی مقوی تری را بسازند و عسل که محلول اشباع شده ای از قند است ساخته می شود.

عسل محلول فوق اشباعی می باشد که ناپایدار است و در صورتی که شرایطی فراهم شود شکرک می زند. پس شکرک زدن عسل ربطی به تقلبی بودن عسل ندارد.

شکرک زدن عسل
شکرک زدن عسل

عسل طبیعی شکرک می زند؟

همانطور که گفته شد شکرک زدن عسل ربطی به تقلبی بودن آن ندارد و باید در جواب این سوال گفت که عسل طبیعی شکرک می زند. عسل طبیعی در محیط خارج از کندو محلول فوق اشباع است که پایدار نیست و اگر شرایط برایش فراهم شود قطعا عسل طبیعی شکرک می زند و ما در این حالت عسل شکرک زده خواهیم داشت.

باید بدانید که این شکرک زدن عسل طبیعی بسته به منبع گیاهی که زنبور ها از آن تغذیه نموده اند از چند روز تا چند سال بعد از استخراج عسل، تاخیر دارد.

عسل شکرک زده، خالص و طبیعی است؟

در جواب این سوال که عسل شکرک زده، خالص و طبیعی است؟ باید گفت که درست است که عسل طبیعی شکرک می زند ولی لزوما عسل شکرک زده، خالص و طبیعی نخواهد بود. اگر زنبور با شکر و گلوکز تغذیه شود باز هم احتمال دارد که عسل شکرک زده و اینگونه عسل شکرک زده داشته باشیم.

بافت شکرک عسل طبیعی

برخی بر این باورند که بافت شکرک عسل طبیعی نباید آنقدر سفت باشد که در زمان خوردن در دهان حس شود و باید عسل شکرک زده نرم بوده و زمانی که آن را روی سطح می ریزید پس از مدتی روی سطح پهن شود ولی آنقدر شل نباشد که روی سطح حرکت کند، باید بدانید که این باور کاملا غلط بوده و اینگونه نمی توان طبیعی بودن عسل شکرک زده را تایید نمود.

بافت عسل شکرک زده قبل از هرچیز به منبع شهدی که زنبور ها از آن تغذیه نموده اند، بستگی دارد، همچنین بافت عسل شکرک زده به میزان گلوکز، میزان رطوبت، شرایط نگهداری و مقدار مواد خارجی موجود در عسل مانند موم و گرده گل وابسته است.

بافت عسل شکرک زده طبیعی می تواند مانند خامه رس بسته باشد و یا شکرک های موجود در این عسل به درشتی دانه های شکر بوده و بافت شکری داشته باشد. از این رو شکرک عسل تغذیه ای را نمی توان از شکرک عسل طبیعی تشخیص داد.

عوامل موثر در شکرک زدن عسل

شکرک زدن عسل به یک سری عامل بستگی دارد که ما در این جا شما را با این عوامل آشنا می سازیم:

دما

دما در درون کندو پایدار است و حدودا 35 درجه می باشد. عسل طبیعی در دماهای پایین تر از 14 درجه سانتی گراد، کم کم شروع به شکرک زدن می کند و چسبندگی عسل از بین رفته و مواد خارجی عسل طبیعی شروع به رسوب می کنند. دلیل اینکه عسل در زمستان شکرک می زند وجود همین دمای پایین است.

دما یکی از عوامل موثر در ایجاد عسل شکرک زده است و لزوما عسل طبیعی در دمای پایین تر از 14 درجه سانتی گراد، شکرک نمی زند.

رطوبت

یکی از عوامل موثر در ایجاد عسل شکرک زده رطوبت موجود است. میزان رطوبت و آب موجود در عسل طبیعی، رابطه ی مستقیمی با گلوکز دارد. هرچه میزان آب موجود در عسل بیشتر باشد میزان گلوکز موجود در عسل هم بیشتر است و اینگونه احتمال شکرک زدن عسل طبیعی بیشتر است. از این رو عسل های شمال کشور زودتر از عسل های دامنه های زاگرس و جنوب کشور رس می شوند و این امر به خاطر رطوبت بالای شهرهای شمالی کشور است.

نوع گیاه

نوع گیاهی که زنبور ها از آن تغذیه می کنند هم در شکرک زدن عسل طبیعی موثر است. هرچه گلوکز موجود در عسل طبیعی بیشتر باشد احتمال رس بستن عسل طبیعی بیشتر است و این میزان گلوکز در گیاهان مختلف، متفاوت می باشد.

گیاهان آفتابگردان و پنبه و کلزا، میزان گلوکز زیادی دارند از این رو عسلی که حاصل از منبع این گیاهان است، به سرعت شکرک می زند. گیاهی چون اقاقیا گلوکز پایینی دارد و عسل برگرفته شده از گیاه اقاقیا تا سال ها شکرک نمی زند چرا که گلوکز پایینی دارد.

مواد خارجی موجود در عسل طبیعی

در عسل های خام و حرارت ندیده و فیلتر شده، ذراتی چون گرده گل و حتی بال و بدن زنبور ها دیده می شود که سبب تسریع شکرک زدن عسل خواهند شد. این مواد خارجی موجود در عسل مانند هسته تبلور عمل می کنند و اینگونه شکرک زدن عسل طبیعی زودتر اتفاق می افتد.

با عسل شکرک زده چه کنیم؟

در بیشتر کشور ها برای حفظ خواص و آنزیم های عسل، عسل شکرک زده را مصرف می کنند اما در ایران که مردم تمایلی به مصرف عسل شکرک زده ندارند در جهت رفع شکرک عسل بر می آیند.

بهترین شیوه برای برطرف کردن عسل شکرک زده این است که ظرف عسل را در ظرفی با آب گرم 40 درجه قرار دهید زمانی که قسمت زیادی از این عسل شکرک زده به حالت مایع در آمد ظرف عسل را از آب گرم خارج می کنید تا مابقی عسل شکرک زده با همان گرمای عسل مایع شده، ذوب شود.

توجه داشته باشید که عسل شکرک زده را زیاد گرما ندهید چرا که خواص دارویی و درمانی عسل از بین می رود.

خوردن عسل شکرک زده هیچ مشکلی را برایتان ایجاد نمی کند از این رو توصیه می شود که اگر عسل طبیعی شما شکرک زد آن را بدون حرارت دادن مصرف نمایید چرا که با حرارت دادن عسل، ویتامین ها و آنزیم های موجود در عسل طبیعی از بین رفته و خواص دارویی و درمانی عسل طبیعی از بین می رود.

چرا عسل هایی که از مغازه می خریم شکرک نمیزند؟

عسل طبیعی خاصیت آنتی باکتریایی دارد و تا مدت ها در برابر فاسد شدن مقاومت دارد اما تعدادی از کارخانه های بسته بندی عسل برای جلوگیری از فاسد شدن عسل در مدت زمان زیاد و شکرک زدن عسل و همچنین شفاف شدن بیشتر عسل، آن را حرارت می دهند که با این حرارت دادن هسته های تبلور کم شده و یا از بین می رود و عسل دیگر شکرک نمی زند.

حرارت دادن عسل، کاری مشتری پسند است که در فروش عسل کمک شایانی دارد، اما باید بدانید که با حرارت دیدن عسل، ویتامین ها و آنزیم های مفید عسل از بین خواهد رفت و اینگونه عسل طبیعی خواص دارویی و درمانی نخواهد داشت.

عسل لاویچ با عرضه بهترین و طبیعترین عسل ممکن در بازار تهران و شهرستانها حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

اضافه کردن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نحوه ارسال محصولات

همراهان گرامی عسل لاویچ سلام؛

به اطلاع می رساند ارسال به شهرستان فقط با هماهنگی تلفنی انجام می پذیرد.

لطفا پس از واریز وجه در صفحه پرداخت و ارسال اطلاعات واریز، جهت هماهنگی ارسال با شماره ۰۹۱۲۲۱۷۱۲۱۸ آقای فرخی تماس حاصل نمایید.

ارسال در تهران نیز توسط پیک و با هماهنگی مشتری گرامی خواهد بود.

This will close in 30 seconds